Különleges élmények Szicíliában járva

Szicília kihagyhatatlan látnivalóiról már írtunk, így most a szigeten kínálkozó különleges programokról szeretnék szólni. Az Etna újabb kitörése felelevenítette bennem a korábban Szicília szigetén töltött napok emlékét. Az első kardhal ízét, az Alcantara hűvös vízét, az iszapfürdőzését Vulcano szigetén és a világ legjobb granitáját Siracusában…2001 nyarán egy kisebb kitöréssel lepett meg az Etna bennünket, melyet földrengés előzött meg. Én személy szerint a földrengést átaludtam, így másnap érdeklődve hallgattam az izgatott beszámolókat a hajnali kalandról. Mindenesetre maga az Etna számos kalanddal, és programmal várja a látogatókat. Így ha már túl vagyunk az első kötelező látogatáson , Etna tüze likőr kóstoláson és egyebeken akkor válasszunk egy lovaglást az Etna lankáin, egy Mountain Bike, Jeep vagy  Quad túrát. Vagy….

Síeljünk az Etnán!

Vulkáni láván síelni…? Síeltél már valaha úgy, hogy közben a kék tenger látképében gyönyörködhetsz? Ha nem akkor Szicília bizony ezt is lehetővé teszi a számodra! Bizony sok síelő bakancslistáján szerepel, hogy ugyanazon a napon síeljen a hegyekben és fürdőzzön a tengerben...A világ egyik legemlékezetesebb élménye lehet a tűzhányó hegyoldalában kialakított pályákon síelni és gyönyörködni a fantasztikus panorámában. 1_122.jpg

Grotta del Gelo-Jégbarlang

Egy látogatás az Etna jégbarlangjában egy igazán különleges kirándulást ígér. 2030 méter magasságban található a barlang, Randazzo közelében, ahol a hőmérséklet soha nem lépi túl a 0 fokot. Európa legdélibb jégbarlangja egy igazán tartalmas napi program, hiszen a teljes túra 7-9 óra. Két útvonal közül választhatunk: az egyik Rocca Mandorlaból indul Randazzo irányába, míg a másik Piano Provenzana városából.

Parco Avventura dell’Etna

Dél-Olaszország legnagyobb kalandparkja Milo városának a közelében található. Kicsiknek és nagyoknak egyaránt fantasztikus szórakozást ígér. www.parcoavventuraetna.it

Alcantara

Az Alcantara szurdokvölgy a sziget egyik legérdekesebb természeti jelensége, egy csodaszép hely, ahol a lávába vájt folyó jéghideg vizében fürödhetünk. A szurdokvölgy garantáltan felejthetetlen látvány és élmény mindenkinek. Pláne ha mindezt egy canyoning túra keretén belül tesszük emlékezetessé.

Só templom

Palermo városától 3 órányira találjuk a bányát, mely (Scavuzzo) 2,5 km távolságra van Realmonte városától. Olaszország legnagyobb kősóbányájában mindennap több tonna kiváló minőségű só kerül a felszínre. A bányában 30 méterrel a tengerszint alatt, és majdnem 200 méterrel a bejárat alatt találjuk a Só katedrálist. 20 méter széles, 8 méter magas és 100 méter hosszú , 800 fő befogadására alkalmas. A számos sóból faragott alak mellett természetesen a bányászok védőszentje Szent Borbála alakja is megtalálható itt. Minden évben , december 4-én a védőszent ünnepén misét celebrálnak a só templomban. Minden hónap utolsó szerdáján látogatható, maximum 30 fős csoportokban.1_118.jpg

La Scala dei Turchi

És ha már ezen a környéken járunk, nem szabad kihagynunk Realmonte közelében egy fantasztikus helyet. A Scala dei Turchi (Török lépcső) Szicília egyik legkülönlegesebb természeti képződménye. A több száz méter hosszú lépcsőzetes sziklafal vakítóan fehérsége elkápráztat. Ezt a színt egyébként a cement alapanyagának a márgakőnek köszönheti. A viszonylag enyhe lejtésű falat gyalogosan is be lehet járni, a környék pedig fürdőzésre is kiváló. A Scala dei Turchi vakítóan fehér teraszai a Törökország délkeleti részén lévő Pamukkale teraszmedencéit juttatják eszünkbe. A szicíliai Scala dei Turchi azaz „török lépcső” onnan kapta nevét, hogy a múltban a török kalózok ide kötötték ki csónakjukat , miközben rajtaütésszerűen fosztogattak a területen. 1_119.jpg

Favignana és a tonhal

A tenger nagy pillangója… ahogyan a 70-es években Salvatore Fiume festő elnevezte a szigetet, garantáltan meghódít szépségével.  Favignana szigetéről már sokszor írtam. Egy hajókirándulás, fürdőzés a partjainál kihagyhatatlan a Szicíliaában járóknak. A „pillangó sziget” a Tirrén-tenger egy kis szigete Szicília partjaitól 7 km-re. Az Egadi-szigetekhez tartozik. Gyönyörű partjairól és legszebb strandjairól is sokat olvashatunk (Burrone , Cala Azzurra, Cala Rossa), így én most a tonhal kapcsán szeretnék pár szót szólni a szigetről. Favignana a tonhal feldolgozás királynőjeként is ismertté vált, így ha itt járunk keressük fel a tonhal-múzeumot is, és vásároljunk mindenképpen a kiváló minőségű vörös tonhalból is. La Tonnara di Favignana 32 hektár területével a mediterrán világ legnagyobb tonhal feldolgozója. És ha már itt járunk búvárkodjunk, kerékpározzunk , kóstoljuk meg a helyi specialitásokat és: Nézzük meg a naplementét a Punto Sottile-i világítótoronynál! Élvezzük a sziget legszebb panorámáját Favignana legmagasabb pontjáról, a Santa Caterina erődből. Fürdőzzünk meg a kristálytiszta vízben, a Cala Rossa szikláinál!1_120.jpg

Szicília egy Fiat 500-assal

Romantikus, kalandos...Ez a túra mindent tud. Ha valaha is álmodtál arról, hogy egy régi Fiat 500-ast vezethess, akkor itt az alkalom. Szicília szigetén több túra közül is választhatsz. Kalandozhatunk egyet az Etna lábánál, ahol a híres bortermelőknél is látogatást tehetünk. Megnézhetjük a Keresztapa híres bárját, mely még ma is működik. Bejárhatjuk Taormina környékét és elgurulhatunk Savoca apró falujába egy Fiat-tal. Itt játszódnak a "bárjelenetek" a "BAR VITELLI" teraszán.Legnagyobb nevezetessége a kis falunak egy régi villa, melyben  a híres bár üzemel ahol a Keresztapa egyik jelenetét is forgatták. A Bar Vitelli-t nem lehet eltéveszteni, szemben a templommal a főtéren, és minden turista arra tart. A nyitva tartás olaszos, de mindenki kivárja, mert inni akar a híres granita-ból és meg akarja nézni a filmes relikivákat.  1_121.jpg

Street food

Túl a klasszikus és mindenhol elérhető kínálaton, mellyel Olaszország szerte találkozunk, Szicíliában már komplett túrák épülnek fel, melyek a városnézés mellett a helyi specialitásokból összeállított kóstolókat is biztosítják a lelkes gasztro kalandoroknak. Az elmúlt években egyre népszerűbb a street food kínálat, melyet egyszerűen az utcán menet közben ehetünk meg. A helyi specialitások mellett természetesen a nagy klasszikusokkal is találkozunk a szigeten.

Marsala és a bor

Marsala, Modica és az Etna környékén találhatóak Szicília legjobb borászatai. Marsala környékén a híres Donnafugata boros pincéje mindenképpen megér egy ízletes menü párosítással összehangolt borkóstolót.1_123.jpg

És a különleges programok sora még nem ért végett…Hiszen választhatunk egy izgalmas quad túrát Segesta templomai között, egy fantasztikus túrát Catania városából hőlégballonnal vagy egy főzőtanfolyamot, hogy elsajátítsuk a szicíliai konyha remekeit...Ahogy Goethe is mondta Szicíliáról: "Itt van a kulcsa mindennek..."