Olaszországi utazások

2018\01\16

A pizzasütők világnapja január 17.

Kerek, töltött vagy éppen szelet variációban..A tranci, a fette, a spicchi? Állva vagy asztalnál, étteremben vagy házhoz szállítva, teljesen mindegy, a világhírű pizza mit sem veszít varázsából.

2017. december 7. óta már a pizzakészítés is a Világörökség részéhez tartozik. Sokak örömére az ENSZ Oktatási és Kulturális szervezete döntött végül arról, hogy felveszi a világszerte elterjedt, és kedvelt olasz tészta-étel művészetét az oltalom alatt álló értékek listájára. Itáliában úgy tartják a szakácsok, a pizzakészítés valódi tudománya apáról fiúra száll.5_80.jpg

A “pizzaiolok” pedig büszkén őrzik a generációs hagyományt. És végre a hosszas aláírásgyűjtés, 3 éves készülődés eredményeképpen UNESCO listán a nápolyi pizza. A nápolyiak és az olaszok nagy-nagy örömére. Az Associazione Verace Pizza Napoletana és az Associazione Pizzaioli Napoletani, melyek a legfontosabb, legrégebbi városi pizzériákat fogják össze, felkértek egy szobrászt, hogy készítsen el egy közel 2 méter magas bronzszobrot ("Pizzaiolo Verace"), mely ennek a világhírű UNESCO-s elismerésnek a szimbóluma lenne. Sőt a nápolyi pizzának most már nemzetközi világnapja is van.5_81.jpg

Sant'Antonio Abate ünnepét január 17-én tartják. Ő a tűz, és a pékek védőszentje, így nem véletlenül választották a nápolyiak ezt a napot a pizzasütők világnapjának. Régebben a pizzasütők ezen a napon bezárták a pizzériát a védőszent ünnepén, hogy hálájuk és tiszteletük jeléül tűzet gyújtva a családdal együtt ünnepeljenek. Ezt a régi szokást elevenítik fel majd napjainkban is a pizzasütők társulatának együttműködésével.
A mai eseményt megünnepelendő “Giornata Mondiale del Pizzaiolo” néhány híres pizzéria kedvezményes áron kínálja majd a hamisíthatatlan nápolyi pizzát. 2018 január 17-én a klasszikus pizza Margherita és a pizza Marinara mindössze 2EUR-ért lesz kapható, a többi pizza pedig 4EUR összegért fogyasztható. 

A pizza történetéről itt olvashattok: PIZZA 

"Fatte ‘na pizza c’a pummarola ‘ncoppa
vedrai che il mondo poi ti sorriderà."
(Pino Daniele)

Un Oscar, il sesso, un gelato e una pizza… Se avessi questo ogni giorno per il resto della mia vita sarei felice.
(Dustin Hoffman)

Per i puristi esistono solo due vere pizze: la Marinara e la Margherita
(Anonimo)

La pizza nel forno a legna la guardi mentre cuoce, la vedi, la muovi, controlli la cottura e la guardi mentre cresce, la accompagni… se la metti in un forno elettrico la chiudi li dentro, come se fosse morta
(Un pizzaiolo napoletano)

2018\01\04

Ferrari kontra Lamborghini, az igaz történet

A híres történetet valószínűleg sokan ismerik. Hogyan is lesz egy traktorgyárosból, egy világhírű versenyautó alkotója? Sértettségből, hiúságból? Vagy bosszúból? A szárnyra kelt legendás történetekkel ellentétben, Ferruccio Lamborghini nem jelentkezett soha tervezőnek a Ferrarihoz, de az igaz, hogy a két férfi összetűzésének köszönhetően született meg a világ egyik leghíresebb versenyautója. A legendás autókkal kapcsolatos izgalmas történet Ferruccio Lamborghini és Enzo Ferrari civakodásához kapcsolódik, melyet sokan, sokféleképpen meséltek. Az igazság azonban kicsit más mint az Itáliát és a világot bejáró leegyszerűsített történetek. Igaz ez talán kevésbé romantikus, de ez a valóság, ahogyan azt Tonino Lamborghini 2015-ben megjelent könyvében részletesen el is meséli.

5_72.jpg

Ferruccio Lamborghini 1948-ban elindította a traktorokat gyártó Lamborghini Trattorit. Lamborghini szenvedélyesen érdeklődött a gyors autók iránt, igaz a mezőgazdasági gépek nem éppen a sebességükről híresek, de erre Emilia Romagna tartományában akkoriban olyan nagy igény mutatkozott, hogy a 4 alkalmazottal indított cégnek, hat évvel később már 50 alkalmazottja van. Évente több száz  gépet készítettek , a 60-as évek végére pedig 1000 alkalmazottat számolnak, és évente 8000 traktort gyártanak. 6_48.jpgFerruccio Lamborghini-nek 2 Ferrarija is volt. Imádta a száguldást, és gyakran vett részt az akkoriban divatos gyorsulási versenyeken Cantagallo és Firenze között. A kuplung azonban nem igazán bírta a strapát és ez nagyon bosszantotta. Javítgatták, próbálgatták, míg végül egy traktor kuplungjának felhasználásával észrevették, hogy az autó ezzel tökéletesen jól működik, és sokkal időállóbb is egyben. Felkereste hát Enzo Ferrarit, hogy tanácsot adjon, de ő nem fogadta túl jól a kritikát az autóival kapcsolatban. Véleménye szerint Ferruccio nem vezette megfelelően a Ferrari-t és ez vezetett a sorozatos meghibásodáshoz. Így nem túl kedvesen azt javasolta vezessen inkább csak traktort, és maradjon a traktorgyártásnál, a sportautókat hagyja meg neki.  

Ferruccio Lamborghini ezen nagyon feldühödött, mérgesen távozott Maranello-ból és még aznap elhatározta, hogy autókat fog gyártani. Nem foglalkozott a kétkedőkkel , a nagy konkurenciával (Ferrari, Maserati) egyszerűen hitt benne, hogy megtudja csinálni az álomautót, ami ha neki megfelel, akkor garantáltan sikere lesz. Corrado Carpegiani segítségével heteken belül megtalálták a legjobbnak vélt mérnököket és Bizzarini , Giampaolo Dallara-val összeülve Ferruccio Lamborghini pontosan elmondta milyen autót szeretne. Minden apró részletre figyelve megadta a szempontokat az autó terveihez, milyen magas legyen, hány lóerő stb.7_19.jpg

1962-ben kezdett el dolgozni a terveken, és 1963. májusában megalapította az „Automobili Ferruccio Lamborghini” céget, felvásárolva egy óriási területet Sant’Agata Bolognese városánál,  25 km-re  Bologna-tól. Mivel a Ferrari  védjegye a „Cavallino Rampante”, azaz az „ágaskodó lovacska” , Ferruccio a márkajelzés esztétikai kialakításánál még ezt is figyelembe vette. Így az erőt, hatalmat, és teljesítményt szimbolizálandó a bikára esett a választása. Lamborghini aki 1916.áprilisában a bika jegyében született,  Murcielagot, a legendás bikát választotta, aki 1879-ben egy bikaviadalon 24 tőrszúrást élt túl, és az erő egyik szimbóluma lett. A legendás védjegy egy támadásra kész aranyszínű bika fekete alapon. Már 1964-ben megjelent az első kísérleti modell, a legendás 350 GTV. A 12 hengeres motor teljesítménye még a rivális Ferrari erejét is jócskán meghaladta. Az igazi szenzáció azonban az volt, amikor az 1966-ban bemutatott 385 lóerős Miura átlépte a 300 km/h-s sebességhatárt. Ez volt az első középmotoros utcai sportkocsi, és egyben a szuper sportkocsi kategória megteremtője.

5_73.jpg

A híres történet Tonino könyvének köszönhetően hamarosan fimlvászonra is kerülhet. A Banderas és Baldwin nevével jelzett film forgatása már 2017-ben elkezdődött.

Ferruccio Lamborghini-t Antonio Banderas játsza majd, míg Alec Baldwin , Enzo Ferrari-t személyesíti meg. A film Ferruccio fiának könyve alapján készül. 

 

 

Ha tehetjük keressük fel a 2014-ben megnyílt Lamborghini múzeumot, Bologna közelében, melyet Tonino Lamborghini alapított édesapja tiszteletére. A család történetét bemutató múzeumban az első traktorok és a csodálatos versenyautók tekinthetők meg. Belépődíj: 15EUR/fő Weboldal: www.museolamborghini.com